Yogabollar

Yogabollar har blivit väldigt populära under de senaste åren. De används bland annat som träningsredskap och framför allt används de i olika övningar som stärker och stabiliserar kroppen och psyket.

Partners

Vad är en Yogaboll?

En yogaboll är en boll tillverkad i plast eller gummi. Den kan blåsas upp av användaren för att få den hårdhet man önskar. Ibland kan man vilja ha en lite hårdare boll och ibland en mjukare. Bollarna finns också i flera olika storlekar och det är så gott som alltid diametern man anger. När det gällern den här typen av boll är det dock klokt att välja en boll i rätt storlek. Om man ska kunna utföra olika övningar med bollen bör den inte vara för stor eller för liten. Generellt sett kan man säga att diametern brukar vara lagom om man tar sin längd och drar av ungefär 100 cm. Är man 160 cm lång är alltså en boll med en diameter mellan 55-65 cm lagom stor. Är bollen av fel storlek finns det risk att man skadar sig när man tränar med den och det kan också vara svårt att hantera den. Om du känner att din kropp är obalanserad eller om du snabbt får ont av av stå på arbetet kan en yogaboll hjälpa dig.

Hur allvarliga problem kan man få utan bollen?

Om man inte har en yogaboll finns det alltid en risk att man drabbas av smärta eller stelhet i muskler och leder. En yogaboll används också för att stärka olika muskelgrupper och leder. I många fall utför man övningar som stärker kroppens core, alltså kärna. Med det menar man mage, höftparti och nedre rygg. Det är de större muskelgrupperna och det som bär upp kroppen. Om man är svag i de här partierna kan man få svårt att utföra olika rörelser och även vardagligt arbete kan bli svårt att utföra. Att vara i form i de här muskelgrupperna gör kroppens funktionalitet och hela välbefinnandet rejält mycket bättre. Utan en yogaboll kan du  få problem med att arbeta med fysiskt krävande uppgifter och om du håller på med hästar kan du få en obalanserad sits på hästryggen vilket skapar stora problem i ridningen.

Så här löser du problemen

  • Det finns flera övningar med yogabollar som kan underlätta både i vardagen och vid träning. Till en början kan det räcka med att bara sitta på bollen, och att lyfta fötterna försiktigt från golvet. När man tycker att det går bra kan man lyfta båda benen högre och försöka hålla balansen på bollen.
  • En annan bra övning är att lägga sig med magen på bollen. Man har tårna i marken och armarna böjda framför huvudet. Sedan böjer man överkroppen ner mot marken, och upp igen. Det upprepar man sedan flera gånger.
  • Man kan också “magplaska”. Även då ligger man på mage på bollen. Man lyfter sedan växelvis höger ben och vänster arm, respektive vänster ben och höger arm. Det gäller att sträcka armarna och benen så långt man kan. Blicken ska vara ner i marken, då belastar man inte nacken så hårt.

Vilka fördelar finns med bollen?

Eftersom att yogabollen inte är stabil krävs det att kroppen hela tiden balanserar sig själv när man tränar med bollen. Det gör att flera stora och små muskler i kroppen aktiveras hela tiden. Det gör att kroppen som helhet blir starkare och mer välbalanserad. Du tränar också upp din smidighet och rörlighet.

Meny