Yogabollar

Yogabollar har blivit väldigt populära under de senaste åren. De används bland annat som träningsredskap och framför allt används de i olika övningar som stärker och stabiliserar kroppen och psyket.

Partners

Vad är en Yogaboll?

En yogaboll är en boll tillverkad i plast eller gummi. Den kan blåsas upp av användaren för att få den hårdhet man önskar. Ibland kan man vilja ha en lite hårdare boll och ibland en mjukare. Bollarna finns också i flera olika storlekar och det är så gott som alltid diametern man anger. När det gällern den här typen av boll är det dock klokt att välja en boll i rätt storlek. Om man ska kunna utföra olika övningar med bollen bör den inte vara för stor eller för liten. Generellt sett kan man säga att diametern brukar vara lagom om man tar sin längd och drar av ungefär 100 cm. Är man 160 cm lång är alltså en boll med en diameter mellan 55-65 cm lagom stor. Är bollen av fel storlek finns det risk att man skadar sig när man tränar med den och det kan också vara svårt att hantera den. Om du känner att din kropp är obalanserad eller om du snabbt får ont av av stå på arbetet kan en yogaboll hjälpa dig.

Hur allvarliga problem kan man få utan bollen?

Om man inte har en yogaboll finns det alltid en risk att man drabbas av smärta eller stelhet i muskler och leder. En yogaboll används också för att stärka olika muskelgrupper och leder. I många fall utför man övningar som stärker kroppens core, alltså kärna. Med det menar man mage, höftparti och nedre rygg. Det är de större muskelgrupperna och det som bär upp kroppen. Om man är svag i de här partierna kan man få svårt att utföra olika rörelser och även vardagligt arbete kan bli svårt att utföra. Att vara i form i de här muskelgrupperna gör kroppens funktionalitet och hela välbefinnandet rejält mycket bättre. Utan en yogaboll kan du  få problem med att arbeta med fysiskt krävande uppgifter och om du håller på med hästar kan du få en obalanserad sits på hästryggen vilket skapar stora problem i ridningen.

Övningar med Yogaboll – Så här löser du problemen

Det finns många olika övningar som du kan utföra med hjälp av en yogaboll. Är det en starkare och slimmare kropp som du vill ha är övningar med en yogaboll ett utmärkt alternativ. Här nedan har vi samlat de allra bästa övningarna för hela kroppen. Med dessa kan du träna balans och stabilitet såväl som rygg och djupa magmuskler – och allt med en enkel yogaboll.

Sittande balans

Med den här övningen tränar du dina djupa magmuskler och ryggmuskler, samtidigt som du tränar upp balansen. Börja med att sätta dig på bollen och håll en god och rak hållning. Placera ditt säte långt bak på bollen och låt sedan armarna hänga rakt längst med din kropp. Nu lyfter du den ena foten och håller kvar positionen i cirka 4 sekunder. Sänk ner och upprepa övningen med den andra foten. Vill du göra det svårare kan du testa att lyfta båda fötterna samtidigt och använda dig av bäckenrörelser för att hålla balansen. Utför övningen under cirka 60 sekunder.

Magplanka

Yogabollar är utmärkta att använda sig av för att stärka och stabilisera rygg och mage, men de är även utmärkta för dina skuldror. I den här övningen så börjar du med att stå på knä och placerar bollen så nära din kropp som möjligt. Placera sedan underarmarna mot bollen, men se till att hålla ryggen rak och sänka dina skuldror. När du står i position så lutar du dig försiktigt framåt och med kroppen mot bollen. Den här positionen håller du i 4 sekunder, för att sedan komma upp i startposition. Upprepa övningen 6-8 gånger, men se till att rumpan inte putar ut.

Planka med benlyft

Vill du ge dig in på en lite knepigare övning, men som är utmärkt mot din rygg, hela kroppens baksida och dina sneda magmuskler? Då är ryggplanka med benlyft rätt övning för dig. Här börjar du med att ligga på rygg och låter sedan dina underben såväl som dina fötter vila uppe på bollen. Armarna har du placerade bredvid dig på golvet. Nu trycker du ner båda benen mot bollen och lyfter sedan höften mot taket. Här är det viktigt att inte lyfta för högt. Din höft ska hamna i en rak linje med resten av kroppen. Nu fortsätter du övningen genom att lyfta ut ett ben i taget åt sidan. Lyft dock inte mer än några centimeter för att förhindra att höften faller ner. Håll positionen i 3-4 sekunder och gå sedan tillbaka till startposition. Upprepa övningen med andra benet och växla under 6-8 gånger.

Vilka fördelar finns med bollen?

Eftersom att yogabollen inte är stabil krävs det att kroppen hela tiden balanserar sig själv när man tränar med bollen. Det gör att flera stora och små muskler i kroppen aktiveras hela tiden. Det gör att kroppen som helhet blir starkare och mer välbalanserad. Du tränar också upp din smidighet och rörlighet.

Meny