74 / 100

Balansbollar 🏀

Balansboll kallas också för pilatesboll, och är en stor boll som går att blåsa upp, gjord av plast eller gummi. Förutom balansboll och pilatesboll har den en rad andra benämningar, vilket visar hur stor användningsbredd denna enkla boll har inom olika former av träning.

En balansboll används genom att man lutar kroppen mot den på olika sätt och samtidigt utför övningar. Här kan man se hur mångsidigt detta träningsredskap är. De vanligaste övningarna man brukar göra på en balansboll är så kallade “core-övningar”. Då tränar man bålen, och stärker på så sätt magen, nedre ryggen och höfterna. Instabiliteten hos balansbollen gör att kroppen måste sträva efter att hålla balansen när man gör övningar. Detta stärker en mängd olika muskler och leder i kroppen, och gör på så vis hela kroppens rörelsesystem mer stabilt och kraftfullt.

Partners

Hälsoproblem som kan avhjälpas med balansboll

Det finns en rad olika hälsoproblem man kan uppleva i vardagen och på jobbet som kan avhjälpas genom att träna med balansboll. Många sitter idag stilla en stor del av arbetsdagen framför en dator, och utför repetitiva och monotona rörelser. De som har ett mer aktivt jobb kan också behöva utföra en del tunga lyft, till exempel vid arbete i butik eller inom vården. Dessa typer av jobb kan ge upphov till ryggvärk, utslitna kotor och andra problem.

Vid hälsoproblem som orsakats av arbetsmiljön eller av fysiska påfrestningar i vardagen, kan det bli svårt att fortsätta arbeta eller att gå på gymmet. Det kan vara så allvarligt att man går runt med smärta och värk, eller att man känner sig stel. För att avhjälpa detta är träning med balansboll ett bra verktyg.

Fördelarna med att träna med en balansboll är att man blir mer rörlig, får bättre balans, och stärker sin “core”, eller kroppens kärna. Att stärka musklerna kring problemområden där man tidigare fått förslitningar minskar belastningen på de områden som blivit skadade.

För att kunna få optimal nytta av sin balansboll är det viktigt att välja rätt storlek på bollen. Om man har en större kroppshydda behöver man en större boll, och tvärtom. För att hitta rätt storlek på bollen drar man bort lite mer än 100 cm från sin längd. Om man är 160 cm lång passar en boll som är 55 cm i diameter bra.

Övningar med balansboll

Det finns några enkla basövningar som är bra att börja med när man ska träna med balansboll. Eftersom bollen är så mångsidig finns det många fler, men enklare övningar kan vara mer skonsamma i början.

Den här övningen stärker balansen och de djupa rygg- och magmusklerna. Sitt ner rakt på bollen och se till att din hållning är god. Du bör sitta relativt långt bak och låta armarna hänga rakt ner. Lyft sedan en fot i taget under 3-4 sekunder, och håll den stilla eller gör små bäckenrörelser. Alternera mellan vilken fot du lyfter upp. Fortsätt med detta under en minut.

Den här övningen är bra för mage, ryggen och skuldrorna. Ställ dig på knä framför bollen, se till att bollen ligger nära dig. Lägg sedan dina underarmar mot bollen. Ha en god hållning och sänk skuldrorna. Dra in naveln. Luta dig sedan långsamt framåt, och fortsätt ha god hållning. När du kommit fram en bit, stanna i tre till fyra sekunder. Rulla sedan långsamt tillbaka till ursprungsställningen. Upprepa denna övning från sex till åtta gånger. Bakdelen ska vara indragen under övningen.

Träning med balansboll

För den som är ute efter en träningsform som är stärkande för de stora muskelgrupperna i kroppen är träning med balansboll ett bra val. Det är också ett effektivt sätt att träna balans, koordination, stabilitet och hållning.

Meny